czwartek, 01 sierpień 2024 07:58

Drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią ruszy jeszcze w tym roku

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią Drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią Fot: pixabay

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosił przetarg na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią. Prace rozpoczną się w okolicach Łodzi Fabrycznej, a wylot tunelu powstaje już na Retkini, w pobliżu skrzyżowania ulic Maratońskiej i Obywatelskiej.

Czego się dowiesz:

  • Kiedy ruszy drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią?
  • Jaką długość będzie miał tunel pod centrum Łodzi?
  • Które firmy są zaangażowane w realizację projektu?
  • Jakie znaczenie ma projekt tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce?
  • Jakie są kryteria wyboru wykonawcy tunelu pod Łodzią?

Największy tunel kolejowy w Polsce w budowie

Tunel pod centrum Łodzi będzie drążony za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM o średnicy około 14 metrów. Będzie miał długość około 4,6 km i będzie wyposażony w dwa tory, co czyni go najdłuższym i największym pod względem średnicy podziemnym przejazdem kolejowym budowanym tą metodą w Polsce. Otwarcie ofert przetargowych planowane jest na koniec września, a wykonawca będzie miał 46 miesięcy na realizację projektu.

Pociągi kursujące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu bezpośrednio z dworca Łódź Fabryczna. Wylot tunelu znajdzie się na Retkini, obok istniejącej linii kolejowej nr 14, a następnie trasa będzie prowadzić na zachód w kierunku Sieradza, gdzie powstanie rozwidlenie „Y” w kierunku Wrocławia i Poznania.

Wzmocnienie fundamentów ŁDK w toku

Dotychczas CPK podpisało dwa z trzech dużych kontraktów związanych z Łodzią. Pierwszy kontrakt dotyczy wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), a prace są już mocno zaawansowane. Drugi kontrakt obejmuje budowę komór: startowej na Retkini oraz odbiorczej na Fabrycznej. Prace wykonuje firma Budimex, z którą CPK podpisało umowę w grudniu ubiegłego roku, wartą 147 mln zł netto.

Realizacja projektu 100-minutowej Polski

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla znaczenie tej inwestycji:

„Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, aby skrócić dystanse między miastami.”

źródło: Nasze Miasto